Elk jaar in maart ondersteunt onze werkgroep de landelijke collecte van Amnesty International. We weten steeds weer tientallen vrijwilligers te mobiliseren die bereid zijn om in alle wijken van Alphen aan den Rijn met de collectebus langs de deuren te gaan. Zo halen we elke keer een flink bedrag op dat ten goede komt aan het werk van Amnesty.

De landelijke collecteweek is enorm belangrijk voor Amnesty International, omdat de organisatie onafhankelijk en onpartijdig is en niet gebonden aan een regering, politieke ideologie, religie of economisch belang. Amnesty neemt voor onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden. Het werk wordt voornamelijk gefinancierd door giften van leden en donateurs, en dus ook door inkomsten uit de landelijke collecteweek.

Oproep
Langs deze weg willen wij een beroep doen op de lezers van dit bericht en iedereen die Amnesty International een warm hart toedraagt. De laatste jaren merken we dat het aantal mensen dat bereid is om voor Amnesty International te collecteren afneemt. Aan de ene kant begrijpelijk: iedereen is druk met werk en gezin of andere zaken. Aan de andere kant: collecteren kost maar een paar uurtjes per jaar. En Amnesty International heeft het geld hard nodig om de belangrijke strijd tegen mensenrechtenschendingen te kunnen voortzetten.

Daarom doen we hier een oproep: help ook mee en geef je op als collectant. Je kunt je aanmelden bij onze collecte-coördinator Thea Lavrijsen, telefoon: 0172 741333 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Amnesty-collecte 2024
In maart van dit jaar hielden we weer de jaarlijkse landelijke collecte van Amnesty International, dit keer in de week van 10 tot en met 16 maart.

Net als vorig jaar hadden we jammer genoeg weer te maken met een afname in het aantal collectanten. 38 vrijwilligers hadden aangegeven te willen helpen met het ophalen van geld, zowel door langs de deuren te gaan als via een digitale collecte.

Toch is er nog een aanzienlijk bedrag opgehaald, namelijk € 4964. Zo'n € 3700 euro kwam contant binnen, de rest van het bedrag werd gedoneerd via de QR-code.

Alle gulle gevers: bedankt! En natuurlijk ook een welgemeend 'dankjewel' aan alle collectanten die dit jaar hebben geholpen om de collecte tot een succes te maken.

Wil je weten hoeveel de collecte landelijk tot nu toe al heeft opgebracht? Kijk dan op de algemene Amnesty-website.

Amnesty-collecte 2023: minder collectanten, lagere opbrengst
Dit jaar liepen er tijdens de landelijke collecteweek van 12 tot en met 18 maart minder collectanten langs de deuren dan in 2022. In plaats van 53 waren dat er 49.

De opbrengst van de collecte kwam daardoor ook lager uit: er werd € 5412 opgehaald. Toch nog een heel mooi bedrag natuurlijk! Van dit bedrag werd ruim € 1200 euro gedoneerd via de QR-code, de rest werd contant gegeven.

We willen alle mensen die geld hebben gegeven, heel erg bedanken voor hun bijdrage! Het is fijn om elk jaar weer te zien dat er zo veel mensen zijn die het werk van Amnesty International een warm hart toedragen en het financieel willen ondersteunen.

Uiteraard bedanken we ook alle collectanten weer hartelijk voor hun inzet! Zonder de hulp van onze trouwe vrijwilligers zou het niet mogelijk zijn de collecte tot een succes te maken.

Amnesty-collecte 2022 weer als vanouds met hoge opbrengst!
In 2022 viel de landelijke collecteweek halverwege maart (13 t/m 19 mrt). Heel blij waren we dat onze collectanten weer langs de deuren mochten gaan, omdat de coronamaatregelen inmiddels waren opgeheven.

Dit was zeker van invloed op de opbrengst, want die was dit jaar een stuk hoger dan in voorgaande jaren! Hoewel we over iets minder collectanten beschikten – 53 vrijwilligers hielpen mee – haalden we maar liefst € 6325 op. We willen alle collectanten hartelijk bedanken voor hun inzet om dit topbedrag te realiseren!

Omdat het online collecteren vorig jaar redelijk succesvol was, bood Amnesty International collectanten ook dit jaar de mogelijkheid om een digitale collectebus aan te maken. Een goed alternatief voor mensen die het minder prettig vinden om huis-aan-huis te collecteren.

Amnesty-collecte 2021: niet huis-aan-huis maar digitaal
In 2021 vond de collecte plaats in de week van 14 tot en met 20 maart. Dit keer kon echter dat niet op de traditionele manier gebeuren, met een huis-aan-huiscollecte, maar moesten we onze toevlucht zoeken tot online collecteren.

Vanwege de situatie rond corona en de kans op een derde golf besmettingen was het niet verantwoord om collectanten de straat op te sturen. In plaats daarvan kreeg iedere collectant die dat wilde een online collectantenpagina.

Van daaruit kon hij of zij een digitale collectebus aanmaken en vrienden en bekenden vragen online geld te storten. De opbrengst bleef daardoor wel iets achter bij die van voorgaande jaren, maar niettemin haalden veel van onze collectanten toch een mooi bedrag op.

Doordat het online collecteren landelijk centraal geregeld werd, was het voor ons als werkgroep lastig overzicht te houden over de collecteactiviteit en de opbrengsten binnen onze gemeente. Amnesty International liet weten dat de landelijke opbrengst van de collecte bijna 600.000 euro bedroeg.

Amnesty-collecte 2020: lagere opbrengst door coronavirus
De collecteweek van 2020, van 9 t/m 14 maart, viel min of meer samen met de start van de corona-uitbraak in ons land. Helaas moest het hoofdkantoor van Amnesty International hierdoor besluiten de collecte vroegtijdig af te breken. Het bleek niet langer verantwoord om onze collectanten langs de deuren te sturen. Zeker niet gezien de vrij hoge gemiddelde leeftijd van Amnesty-collectanten.

In Alphen aan den Rijn konden we dit jaar weer rekenen op de hulp van 67 enthousiaste collectanten. Samen haalden zij in de 18 wijken van onze gemeente € 4628,41 op. Dat is aanzienlijk minder dan vorig jaar, maar dat kwam doordat de collecte op donderdag 12 maart abrupt werd stopgezet vanwege corona. Hoewel veel collectanten al flink wat donaties binnen hadden, waren er ook die juist de vrijdag en zaterdag hadden vrijgemaakt om er met de collectebus op uit te gaan. Dat kon helaas niet meer.

Eén collectant kwam op het slimme idee om via de algemene Amnesty-website een online collectebus aan te maken en deze via Facebook aan vrienden en bekenden aan te bevelen. Hiermee wist zij nog € 67 euro extra op te halen. Een mooi initiatief!

Langs deze weg wil de Werkgroep Alphen aan den Rijn alle collectanten die dit jaar op pad gingen voor ons goede doel nog eens hartelijk bedanken. En uiteraard alle gulle gevers! Laten we hopen dat het coronavirus volgend jaar maart niet meer rondwaart, zodat we weer veilig en zonder zorgen kunnen collecteren. Tot dan!

Amnesty-collecte 2019: collectanten halen meer geld op
De collecte voor Amnesty International in Alphen aan de Rijn was ook in 2019 weer een succes! We hebben dit jaar zelfs meer geld mogen ontvangen dan in 2018.

Dankzij de inzet van 75 enthousiaste collectanten is er in de 15 wijken van onze gemeente € 5.997,68 opgehaald. Ruim 200 euro meer dan vorig jaar! En dat terwijl er 10 collectanten minder waren dan in 2018 en het een deel van de collecteweek ook nog eens bar slecht weer was.

We bedanken alle collectanten en gulle gevers die de collecte van dit jaar tot een succes wisten te maken!