Op de vrijdagavond voorafgaand aan Write for Rights houden we – als het weer het toelaat – een lichtjesfestijn in het centrum van Alphen aan den Rijn. De lichtjes op de grond vormen het woord Amnesty.
Er komen altijd mensen op af die willen weten wat er aan de hand is. Dat is precies de bedoeling, want deze actie is bedoeld om mensen op het werk van Amnesty International te attenderen. Vooral op het feit dat ze de volgende dag bij ons kunnen binnenlopen om brieven te schrijven voor Amnesty.

Lichtjesfestijn 2023
Op vrijdagavond 8 december 2023 was het gelukkig droog en niet te koud. Dus stonden we weer met ons Lichtjesfestijn voor de McDonalds in het centrum van Alphen aan den Rijn.
Druk was het echter niet, ondanks het feit dat het koopavond was. Daardoor hadden we weinig aanloop, maar gelukkig hebben we toch nog een aantal mensen kunnen informeren over onze Write for Rights-actie van zaterdag 9 december in Stiching Alphen Art in winkelcentrum de Aarhof.

Lichtjesavond 08 12 23

Lichtjesfestijn 2022
Op vrijdagavond 9 december 2022 hielden we voor het eerst in twee jaar weer een lichtjesfestijn. We stonden op onze vertrouwde stek, bij de McDonalds in het centrum.
Het was mistig en vrij koud, maar er kwamen toch heel wat mensen langs die we konden informeren over onze Write for Rights-actie van zaterdag 10 december.

Resizer 16708461464043

Lichtjesfestijn 2021
Dit jaar kon het lichtjesfestijn helaas niet doorgaan vanwege de aangescherpte coronamaatregelen. Wat gelukkig wel doorgang kon vinden, was Write for Rights, de schrijfactie die we op zaterdag 11 december organiseerden. In 2021 vond Write for Rights voor de eerste keer plaats in de STA-ART galerie in de Aarhof, maar het publiek kon ook terecht bij het Brugwachtertje op de Alphense Brug en bij Boekhandel Haasbeek.

Lichtjesfestijn 2019
Dit jaar hebben we Black Friday (29 november) uitgekozen en toestemming gekregen om op het Rijnplein te staan. Het weer was goed, beetje waterkoud, en het was gezellig druk in het centrum. De lichtjes van vorig jaar functioneerden nog prima. Zo is het gelukt vast wat aandacht aan Amnesty en de schrijfdag Write for Rights op 7 december in de bibliotheek te geven.

Lichtjesfestijn 2018
Wie op vrijdagavond 7 december 2018 langs het pleintje voor de Adventskerk (aan het einde van de Julianastraat) liep, heeft daar ongetwijfeld de theelichtjes op de grond gezien, die samen het woord Amnesty vormden. Erg druk was het die avond helaas niet in het centrum: de hele dag was het water met bakken uit de hemel gekomen en tussen 18.00 en 20.00 uur kreeg onze werkgroep ook de nodige regenbuitjes over zich heen.

Toch stonden er nog wel wat nieuwsgierige voorbijgangers stil om even te kijken wat er gaande was, vooral (jonge) kinderen met ouders, die dan - door ons uitgedaagd - probeerden te lezen wat er stond. Een aantal mensen pakte nog een informatiefolder over Amnesty International mee, anderen luisterden met een sympathiek oor naar wat we te vertellen hadden over het werk van Amnesty. Uiteraard nodigden wij hen ook uit om de volgende dag in de bibliotheek langs te komen om mee te doen aan de schrijfactie Write for Rights.

Na achten nam de toch al geringe stroom voorbijgangers nog verder af en besloten we op te breken. Volgend jaar weer, en dan hopelijk onder betere weersomstandigheden!