20211211 111006 AangepastOp of rond 10 december – de Internationale Dag van de Mensenrechten – schrijven wereldwijd honderdduizenden mensen brieven. Voor mensen aan wie onrecht is aangedaan, mensen die gevangenzitten, gemarteld zijn of worden bedreigd. In 2021 werden er wereldwijd bijna 4,5 miljoen brieven en kaarten geschreven tijdens Write for Rights. Ook in Nederland namen veel mensen de tijd om een brief te schrijven voor een ander. Samen schreven zij meer dan 480.000 brieven en kaarten.
Hoe groter die vuist, hoe groter de druk op autoriteiten om te zorgen voor gerechtigheid. En het helpt! Want voor veel van de mensen voor wie we actie voerden, hadden al die brieven samen effect. Wil je weten wat het concrete effect van de schrijfacties is? Lees dan meer over de successen van Write for Rights.

Film over Write for Rights Alphen
In 2023 heeft het TV-programma PuurPodium een korte film gemaakt over de Write for Rights-schrijfactie van de Amnesty-werkgroep in Alphen aan den Rijn. Voorzitter Veronica Steinbach legt hierin kort en duidelijk uit wat het doel is van Write for Rights en hoe een en ander in zijn werk gaat. Je kunt de film hier bekijken.

Write for Rights 2023: Schrijf een brief, verander een leven
Op zondag 10 december was het de Internationale Dag van de Mensenrechten. Zoals altijd organiseerde de Amnesty werkgroep in Alphen aan den Rijn weer een Write for Rights-actie. Deze vond plaats op zaterdag 9 december, in de sfeervolle galerie van Stichting Alphen Art in winkelcentrum de Aarhof (Aarhof 41).

De dag begon om 10.00 uur 's ochtends met het hijsen van de mensenrechtenvlag bij het gemeentehuis. Burgemeester Spies hees de vlag tot in de top van de vlaggenmast en daar stond deze de hele dag fier te wapperen, om te laten zien dat Alphen aan den Rijn de mensenrechten hoog in het vaandel heeft staan.

mini WriteForRights 2023 28mini WriteForRights 2023 33mini WriteForRights 2023 35mini WriteForRights 2023 39

Na het hijsen van de mensenrechtenvlag verplaatsten we ons naar de galerie van Stichting Alphen Art, waar om 10.30 de koffie klaar stond. Traditiegetrouw trapte burgemeester Spies onze Write for Rights-actie af door het schrijven van de eerste brief. Vanaf een uur of 11.00 begonnen de eerste mensen binnen te druppelen om plaats te nemen aan de grote tafel in het midden van de galerie en mee te helpen met het schrijven van brieven en kaarten.

Het was niet al te best weer deze zaterdag, maar toch trotseerden heel wat mensen regen en wind om naar de galerie te komen. In totaal mochten we 377 brieven en 195 kaarten in ontvangst nemen om op te sturen naar het hoofdkantoor van Amnesty International Nederland. Vandaaruit wordt de post verder verspreid naar de mensen en instanties die Amnesty dit jaar voor de actie heeft geselecteerd.

mini WriteForRights 2023 34WriteForRights 2023mini WriteForRights 2023 36

Het was fijn om te zien dat de opbrengst dit jaar hoger was dan die van 2022. We willen iedereen die heeft meegeholpen hartelijk bedanken hiervoor! Ook willen we uiteraard de Stichting Alphen Art bedanken voor de gastvrijheid: het was heel fijn dat we ook dit jaar weer gebruik mochten maken van de galerie om deze belangrijke schrijfactie mogelijk te maken.

Ook 't Brugwachtertje deed in 2023 weer mee met Write for Rights. Door de centrale ligging is het voormalige brugwachtershuisje bij de Alphense brug een ideale plek om het winkelend publiek op onze schrijfactie te attenderen. Verder verleenden Boekhandel Haasbeek Alphen aan den Rijn en Boekhandel Haasbeek Herenhof hun medewerking aan onze Write for Rights-actie. Op de drie genoemde locaties lagen schrijfpakketten klaar die bezoekers gratis konden meenemen naar huis om thuis zelf brieven en kaarten te schrijven. Ook kon men in 't Brugwachtertje een petitie van Amnesty International tekenen.

Voor deze mensen kwamen we in 2023 in actie:

Uncle Pabai en Uncle Paul (Australië)
De voorouders van Uncle Pabai en Uncle Paul woonden duizenden jaren op eilanden in de Torres Strait, in het noorden van Australië. Nu loopt hun manier van leven – die voor oorspronkelijke volken nauw verbonden is met land, zee en lucht – gevaar door klimaatverandering. In de Torres Strait stijgt de zeespiegel twee keer zo snel als gemiddeld. Overstromingen vernielen huizen en wegen. Het zoute zeewater maakt de tuinen waar ze hun voedsel verbouwen, onbruikbaar. Als de Australische overheid niet snel iets doet om de opwarming van de aarde af te remmen, worden de eilanden onbewoonbaar.

Ana Maria Santos Cruz (Brazilië)
De zoon van Ana Maria, Pedro Henrique, streed tegen racisme en politiegeweld. Dat heeft hij met de dood moeten bekopen: agenten schoten hem dood toen hij thuis lag te slapen. Ana Maria wil dat de moord op haar zoon wordt onderzocht, en de daders worden berecht. De agenten die worden verdacht van de moord op Pedro Henrique werken nog steeds bij de politie. Ana Maria wordt zelf ook bedreigd, maar ze geeft de strijd niet op. De officier van justitie moet snel een ​​onafhankelijk en onpartijdig onderzoek starten.

Sawyeddollah (Myanmar)
Sawyeddollah behoort tot de Rohingya, een islamitische minderheid in Myanmar die zwaar wordt gediscrimineerd. Het geweld werd zo hevig, dat Sawyeddollah en zijn familie hun land ontvluchtten. Na 15 dagen bereikten ze vluchtelingenkamp Cox’s Bazar in Bangladesh. Daar wonen ze nog steeds. Sawyeddollah studeert en voert campagne tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook. Want Facebook zorgde ervoor dat er veel haat tegen de Rohingya online verspreid kon worden. Sawyeddollah wil dat Meta herstelbetalingen doet voor zijn rol in de wreedheden en om onderwijsprogramma’s in Cox’s Bazar te financieren.

Justyna Wydrzyńska (Polen)
De zeer strenge Poolse abortuswetten dwingen veel vrouwen tot een illegale, onveilige abortus. In 2020 hielp Justyna ‘Ania’, die een gewelddadige partner had. Ze was wanhopig en wilde haar zwangerschap niet voortzetten. Justyna stuurde de vrouw haar eigen abortuspillen toe. Ania’s partner onderschepte de pillen en bracht haar daarna voor verhoor naar de politie. Justyna werd tot 8 maanden taakstraf veroordeeld. Door haar veroordeling kunnen anderen, die vrouwen helpen bij een veilige abortus, ook gestraft worden. De procureur-generaal moet alle maatregelen nemen om Justyna’s onterechte veroordeling te vernietigen.

Ahmed Mansoor (Emiraten)
Ahmed werd gearresteerd omdat hij regelmatig zijn bezorgdheid uitte over de detentie, marteling en oneerlijke processen van critici van de regering. Hij sprak over problemen binnen het rechtssysteem en over nationale wetten die internationale wetgeving schenden. Hij kreeg 10 jaar gevangenisstraf en zit hij opgesloten in een isoleercel zonder bed.  De president van de Verenigde Arabische Emiraten moet Ahmed onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten.

Chaima Issa TunesieChaima Issa (Tunesië)
In de 2 jaar sinds de machtsgreep van Tunesische president Kais Saied zijn de rechtbanken niet onafhankelijk en wordt de vrijheid van meningsuiting onderdrukt. Iedereen die kritiek uit op de president, loopt het risico op gevangenisstraf. Chaima laat zich echter niet het zwijgen opleggen. Ze verzette zich in het openbaar tegen de president. Daarna werd ze gearresteerd en meer dan 4 maanden vastgehouden. Ze riskeert tientallen jaren gevangenisstraf voor het vreedzaam uiten van haar mening. De Tunesische autoriteiten moeten het onderzoek tegen Chaima onmiddellijk stopzetten.

Rocky Myers Verenigde StatenRocky Myers (Verenigde Staten)
Rocky, een zwarte man met een verstandelijke beperking, zit al 30 jaar in de dodencel in Alabama. Hij zou een vrouw hebben vermoord, maar bewijs hiervoor ontbreekt. Rocky werd veroordeeld na tegenstrijdige getuigenissen die onder druk van de politie waren afgelegd. Een rechter legde Rocky tegen de wens van de jury de doodstraf op. Hij had geen goede rechtshulp. Doordat zijn advocaat hem na de veroordeling verliet, slaagde Rocky er niet in om op tijd beroep aan te tekenen tegen de uitspraak. Rocky’s enige hoop is dat de gouverneur van Alabama genade toont.

Thulani Maseko EswatiniThulani Maseko (Eswatini)
Thulani zette zich in voor de bevolking van Eswatini, het voormalige Swaziland, waar naar schatting 60 procent van de inwoners onder de armoedegrens leeft. De autoritaire koning is echter zeer rijk. Thulani uitte openlijk kritiek op de onderdrukkende wetten en op het buitensporige geweld tegen vreedzame demonstranten.
Op 21 januari 2023 werd hij voor de ogen van zijn vrouw Tanele doodgeschoten. Niemand is voor de moord verantwoordelijk gehouden. De koning van Eswatini moet de moord onderzoeken en de verdachten in een eerlijk proces berechten.

Thapelo Mohapi Zuid AfrikaThapelo Mohapi (Zuid-Afrika)
Thapelo werkt voor een organisatie
die opkomt voor de rechten van Zuid-Afrikanen die het economisch zwaar hebben. Veel mensen verhuizen naar de stad in de hoop er werk te vinden. Maar de kosten voor levensonderhoud zijn er hoog waardoor ze terechtkomen in huizen gemaakt van afvalmateriaal. Veel bewoners krijgen te maken met politiegeweld, gedwongen uitzettingen en slechte openbare voorzieningen. Thapelo en zijn organisatie spraken zich hierover uit. Overheidsfunctionarissen zetten anderen aan tot geweld tegen hen. Alleen al in 2022 werden drie mensen vermoord. De politie moet de intimidatie en de moorden grondig onderzoeken.

Rita Karasartova KirgizieRita Karasartova (Kirgizië)
Rita Karasartova wordt beschuldigd van een poging tot ‘gewelddadige omverwerping van de regering’. Daarvoor kan ze tot 15 jaar gevangenisstraf krijgen. Uit zorgen over de toegang tot drinkwater, verzette Rita zich vreedzaam tegen een overeenkomst die de controle over een zoetwaterreservoir aan buurland Oezbekistan gaf. Daarna werd ze opgepakt. Ze bracht maanden door in een kleine cel, zonder contact met haar familie. Nu staat ze onder huisarrest. De procureur-generaal moet Rita onmiddellijk vrijlaten en alle aanklachten tegen haar intrekken.

Write for Rights werkt!
Het schrijven van kaarten en brieven helpt echt. Hieronder een greep uit de successen die Amnesty International met Write for Rights wist te behalen.

WfR successen

Write for Rights 2022
Op zaterdag 10 december ging de dag van start met het hijsen van de mensenrechtenvlag. Plaats van handeling was het stadhuis van Alphen aan den Rijn. Om 10.00 uur in de ochtend hees burgemeester Spies de vlag, samen met wethouder Noordermeer.

Vervolgens kon het publiek vanaf 11.00 uur brieven komen schrijven in de STA-Art galerie, Aarhof 50 te Alphen aan den Rijn. Burgemeester Spies kwam ook dit jaar weer de eerste brief schrijven.

20221210 Schrijfdag 6 Groot20221210 Schrijfdag 7 Grootwethouder Noordermeer brief Amnesty 2burgemeester brief Amnesty 1

Net als vorig jaar deed ook 't Brugwachtertje weer mee met Write for Rights. Bezoekers konden daar een schrijfpakket meenemen om thuis brieven te schrijven of ter plekke brieven of kaarten schrijven. Aan het einde van de dag waren er tien brieven in 't Brugwachtertje zelf geschreven. Verder hadden bezoekers alle beschikbare schrijfpakketten meegenomen, op één na. Ook bij boekhandel Haasbeek en de Wereldwinkel lagen schrijfpakketten klaar die het publiek gratis kon meenemen.

Het mooie resultaat van onze Write for Rights-actie 2022 was, dat er in totaal 278 brieven zijn geschreven (zo'n 25 à 30 voor iedere persoon die hieronder vermeld staat). Daarnaast zijn er 209 kaarten verstuurd aan gevangenen of hun familie, via Amnesty Amsterdam. Tot slot mochten we van één briefschrijver nog een gift van € 20 ontvangen als tegemoetkoming in de portokosten. Kortom, een geslaagde actiedag!

Voor deze mensen kwamen we in 2022 in actie:

amnesty portraits bangladeshShahnewaz Chowdury (Bangladesh). Al lange tijd is Shahnewaz bezorgd dat nieuwe projecten zoals energiecentrales in zijn woongebied voor milieuschade zullen zorgen. Toen in mei 2021 zware regens en harde wind voor hoge golven zorgden en huizen in zijn dorp vernielden, uitte Shahnewaz zijn zorgen op Facebook. Vervolgens werd hij gearresteerd en zonder rechtszaak tachtig dagen gevangengezet. Shahnewaz kwam op borgtocht vrij, maar als hij wordt veroordeeld moet hij mogelijk vele jaren de gevangenis in. We vragen om intrekking van de aanklachten.

amnesty portraits camaroonDorgelesse Nguessan (Kameroen). Dorgelesse maakte zich zoveel zorgen over de groeiende armoede in haar land, dat ze voor het eerst van haar leven ging demonstreren. Ze werd tijdens het protest gearresteerd en door de autoriteiten beschuldigd van ‘rebellie, samenscholing en het bijwonen van bijeenkomsten en openbare demonstraties’. Een militaire rechtbank veroordeelde haar vervolgens tot 5 jaar gevangenisstraf terwijl ze niets heeft misdaan. Dorgelesse is de kostwinner van haar gezin dat ze nu niet kan onderhouden. Schrijf voor haar vrijlating.

amnesty portraits cubaLuis Manuel Otero Alcántara (Cuba). Luis Manuel is een van de leiders van de San Isidro-beweging: een groep kunstenaars, journalisten en activisten die opkomen voor het recht op vrije meningsuiting. Luis Manuel is faliekant tegen een wet die kritische kunstenaars het zwijgen oplegt. Toen hij een video online zette waarin hij zei dat hij zou deelnemen aan een grote demonstratie tegen het regeringsbeleid, werd hij opgepakt en kreeg hij een gevangenisstraf van 5 jaar. We schrijven voor zijn vrijlating.

amnesty portraits franceZineb Redouane (Frankrijk). In de straat in de Franse stad Marseille waar Zineb woonde, werd gedemonstreerd. De demonstranten protesteerden tegen de slechte staat van woningen. De politie gebruikte traangas om de demonstranten uiteen te drijven. Een van de agenten richtte zijn wapen op Zineb. Ze werd in het gezicht geraakt door een traangasgranaat en overleed in het ziekenhuis. Bijna 4 jaar na haar dood is er nog niemand verantwoordelijk gehouden voor de aanval op Zineb. Vraag om gerechtigheid voor Zineb.

amnesty portraits hongkongChow Hang-tung (Hong Kong). Chow nam deel aan een vreedzame bijeenkomst om de slachtoffers van het Tiananmenplein te gedenken. In 1989 werden op dit plein in de Chinese hoofdstad Beijing honderden en mogelijk zelfs duizenden vreedzame demonstranten gedood. Ze protesteerden tegen het bewind van de Chinese Communistische Partij. Onder de demonstranten waren veel studenten. Chow werd tijdens de herdenking gearresteerd en zit een celstraf van 22 maanden uit. Ook hangt haar een nog langere gevangenisstraf boven het hoofd omdat ze volgens de autoriteiten ‘de nationale veiligheid in gevaar’ zou hebben gebracht. Schrijf voor haar vrijlating.

amnesty portraits iranVahid Afkari (Iran). In 2017 en 2018 demonstreerde Vahid op een vreedzame manier tegen ongelijkheid en politieke onderdrukking in zijn land. Daarvoor werd hij gearresteerd en tot tientallen jaren gevangenisstraf en 74 zweepslagen veroordeeld. Vahid werd gemarteld om hem misdrijven te laten ‘bekennen’ die hij niet heeft gepleegd. Hij zit nog steeds in eenzame opsluiting. Zijn broer demonstreerden ook vreedzaam. Habib kreeg dezelfde straf maar is nu vrij. Zijn andere broer Navid werd geëxecuteerd. Vraag om Vahids vrijlating.

amnesty portraits maroccoNasser Zefzafi (Marokko). In 2016 gingen bewoners van het Marokkaanse Rif-gebied de straat op na de dood van een visboer. Hij werd verpletterd in een vuilniswagen toen hij probeerde zijn in beslag genomen vis eruit te halen. Dat was de aanleiding voor massale demonstraties waarin burgers hun onvrede over het bewind uitten. Nasser speelde een belangrijke rol in Hirak El-Rif, een beweging die hervormingen nastreeft. Hij werd opgepakt omdat hij een preek in een moskee onderbrak. Nasser zit al lange tijd onder verschrikkelijke omstandigheden in eenzame opsluiting. Hij werd gemarteld en tot 20 jaar cel veroordeeld. We schrijven voor zijn vrijlating.

amnesty portraits paraguayYren Rotela en Mariana Sepúlveda (Paraguay). Transgenders krijgen in Paraquay vaak te maken met intimidatie, geweld, discriminatie en belemmerende regelgeving. Yren en Mariana zijn beide trans vrouwen. Ze kunnen hun naam niet wettelijk veranderen en krijgen geen identiteitspapieren met hun genderidentiteit. Ook kunnen ze geen diploma’s krijgen op de naam die ze gekozen hebben. Dat maakt het vinden van een baan moeilijk. Yren en Mariana voeren al jaren strijd om hun namen te kunnen veranderen. Vraag Paraguay om de wet aan te passen.

amnesty portraits russiaAleksandra Skochilenko (Rusland). Aleksandra verving prijskaartjes in een supermarkt door kleine etiketten. Daarop stond informatie over het Russische bombardement op het theater in Marioepol in Oekraïne. Daar schuilden honderden mensen vanwege de oorlog. Ze werd aangeklaagd vanwege ‘het verspreiden van valse informatie over het leger van de Russische Federatie’. Aleksandra kan hiervoor 10 jaar cel krijgen. Aleksandra is allergisch voor gluten, maar in de gevangenis krijgt ze geen glutenvrij eten. Daardoor heeft ze vaak honger. Vraag om haar vrijlating.

amnesty portraits zimbabweCecillia, Joanah en Netsai (Zimbabwe). In 2020 namen Cecillia, Joanah en Netsai deel aan een demonstratie tegen de regering. Ze werden gearresteerd, met een zak over hun hoofd in een auto geduwd en naar een plek buiten de stad gereden. Daar werden ze gruwelijk mishandeld en seksueel misbruikt. In het ziekenhuis mochten ze niet met journalisten praten. Nadat ze enkele daders van de aanval hadden geïdentificeerd, werden de vrouwen ook nog eens aangeklaagd. Ze zouden de beschuldigingen van seksueel geweld hebben verzonnen. Op dit moment loopt de rechtszaak tegen hen nog. Als ze worden veroordeeld riskeren ze een jarenlange gevangenisstraf. We vragen om de aanklachten in te trekken.

Write for Rights werkt!
Het schrijven van kaarten en brieven helpt echt, we kunnen dat niet genoeg benadrukken. In 2021 schreven we maar liefst 4,5 miljoen brieven en kaarten tijdens Write for Rights voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Dit hebben we onder meer bereikt:

BernardoBernardo Xaal Col uit Guatemala is vrij. Na 4 jaar onterechte gevangenschap werd Bernardo Caal Xol uit Guatemala op 24 maart 2022 vervroegd vrijgelaten. Hij was veroordeeld tot 7 jaar en 4 maanden cel omdat hij geweldloos de heilige rivier van de Q’eqchi’ Maya’s beschermde. Die gevaar liep door de bouw van twee waterkrachtcentrales. Na zijn vrijlating bedankte Bernardo iedereen die in actie kwam: ‘Ik ben ieder van jullie erg dankbaar. Jullie gaven me hoop op de gerechtigheid, vrijheid en gelijkheid.

Panusaya Rung SithijirawattanakulPanusaya ‘Rung’ Sithijirawattanakul op borgtocht vrij. De Thaise student en amateurviolist Panusaya ‘Rung’ Sithijirawattanakul is een van de leiders van de democratische jeugdbeweging in haar land. Als student sociologie en antropologie in Bangkok werd Rung politiek actief. Zij nam in 2020 deel aan protesten voor maatschappelijke en politieke verandering. Al snel werd ze demonstratieleider en kreeg ze nationale bekendheid. Rung verdween vanwege haar activisme al enkele keren achter de tralies, onder meer op grond van een wet die kritiek op de monarchie verbiedt. Tijdens Write for Rights 2021 werd er wereldwijd massaal voor Rung geschreven. Amnesty is ervan overtuigd dat dit ertoe heeft bijgedragen dat zij in januari 2022 op borgtocht werd vrijgelaten.

JannaJanna is ontzettend blij met de massale steun. Janna Jihad uit de Bezette Palestijnse Gebieden was pas 13 jaar toen ze een officiële perskaart kreeg en een van ’s werelds jongste journalisten werd. Ze doet verslag van de onderdrukking door het Israëlische leger, waar geregeld doden bij vallen. Vanwege haar journalistieke werk wordt Janna lastiggevallen en met de dood bedreigd. Ze is ontzettend blij met de steun die ze vanuit de hele wereld ontvangt: ‘Ik dank iedereen die de tijd nam mij te schrijven; het is echt hartverwarmend. Ik vind het heel fijn dat ons Palestijnse verhaal overal ter wereld gehoord wordt, vooral bij de jonge generaties. Dat geeft me veel hoop op een betere toekomst.’

Ibrahim Ezz el DinIbrahim Ezz el-Din uit de gevangenis. Op 26 april 2022 werd in Egypte mensenrechtenverdediger Ibrahim Ezz el-Din vrijgelaten. Hij is onderzoeker bij de Egyptische Commissie voor Rechten en Vrijheden en zat 34 maanden in willekeurige detentie vanwege zijn vreedzame mensenrechtenwerk. Tijdens Write for Rights 2019 is er wereldwijd actie voor hem gevoerd. Na zijn vrijlating bedankte Ibrahim Ezz el-Din iedereen die voor hem in actie kwam. ‘Gedurende de bijna 3 jaar die ik in de gevangenis doorbracht, voelde ik dat ik elke dag een deel van mijn ziel verloor, en de hoop op terugkeer naar het leven, naar de vrijheid. Het enige dat mijn dagen verlichtte en me hoop gaf, was het nieuws dat ik ontving dat mensen nog steeds aan mij dachten en opriepen om mij vrij te laten.’

Magai Matiop NgongTerdoodveroordeelde Magai Matiop Ngong is vrij. Magai Matiop Ngong uit Zuid-Sudan was 15 jaar toen hij ter dood werd veroordeeld, nadat een afgeketste kogel per ongeluk zijn neef doodde. In 2019 schreven tijdens Write for Rights meer dan 765.000 mensen brieven waarin ze opriepen zijn doodsvonnis in te trekken. Dat bracht in het land een discussie over de doodstraf op gang. Een half jaar later werd zijn doodvonnis ingetrokken. Op 22 maart 2022 werd hij vrijgelaten.

Melike en zgrVrijspraak voor Melike en Özgür. De acties voor de Turkse lhbti-activisten Melike Balkan en Özgur Gür zorgden ervoor dat zij ongelooflijk veel aandacht kregen voor hun standpunten. De social mediakanalen van hun organisatie METU LGBTI+ Solidarity werd overspoeld met steunbetuigingen en heel veel mensen deden mee aan hun acties. En in oktober 2021 volgde het mooiste nieuws: Melike, Özgur en alle anderen die terechtstonden voor hun deelname aan een Pride-bijeenkomst werden vrijgesproken! Een enorme opluchting, want ze hadden 3 jaar cel kunnen krijgen.

Khaled DrareniJournalist Khaled Drareni kwam vrij. De Algerijnse journalist Khaled Drareni werd op 18 februari 2021 vrijgelaten na een presidentieel pardon. Het Hooggerechtshof bekeek zijn dossier op 25 maart opnieuw, vernietigde het vonnis van 2 jaar gevangenisstraf en beval het Hof van Beroep de zaak over te doen. Drareni deed begin 2020 verslag van protesten tegen corruptie en van het harde politieoptreden tegen demonstranten. Dat was de autoriteiten een doorn in het oog. Drareni werd opgepakt en veroordeeld tot 2 jaar cel. Tijdens Write for Rights 2020 schreven honderdduizenden mensen voor zijn vrijlating. Nu zijn hij en tientallen andere gevangenen vrijgelaten. Khaled Drareni’s zaak moet nog wel voor de rechter komen.

Onderzoek naar moordenaarsOnderzoek naar moordenaars heropend. In maart 2021 overhandigde een Amnesty-delegatie brieven en handtekeningen onder petities aan de nationale politie van Zuid-Afrika. Nog diezelfde dag heropende de politie het onderzoek naar de moord en verkrachting van Popi Qwabe en Bongeka Phungula. Tijdens Write for Rights waren 316.796 mensen voor hen in actie gekomen. De twee Zuid-Afrikaanse vriendinnen werden in mei 2017 vermoord en waarschijnlijk verkracht tijdens een avondje stappen. De moorden werden niet goed onderzocht – tot nu.

Write for Rights 2021
Vorig jaar waren we vanwege corona gedwongen onze schrijfdag tijdens Write for Rights op een iets andere manier aan te pakken. Gelukkig hoefde dat dit jaar niet en konden we weer bij elkaar komen om samen brieven en kaarten te schrijven voor mensen in nood. In totaal werden er voor onze Write for Rights actie 515 brieven en kaarten geschreven, te weten 323 brieven en 194 groetenkaarten. Een mooi resultaat! We bedanken alle mensen die hebben meegeschreven hartelijk voor hun inzet en tijd!

Dit jaar werkten we voor het eerst met verschillende locaties. Om te beginnen hadden we een nieuwe locatie gevonden voor de schrijfactie zelf: we konden gebruikmaken van de sfeervolle STA-ART galerie in de Aarhof. We zijn heel blij dat de Stichting Alphen Art haar medewerking aan Write for Rights wilde verlenen.

Iedereen die dat wilde, kon op zaterdag 11 december tussen 11.00 uur en 15.30 uur aanschuiven aan de grote tafel die we midden in de galerie hadden opgesteld voor het schrijven van brieven en kaarten.

Net als voorgaande jaren hadden we burgemeester Spies van Alphen aan den Rijn bereid gevonden de Write for Rights actie af te trappen door om 11.00 uur de eerste brief te schrijven.

Ook konden mensen binnenwandelen om een schrijfpakket op te halen. Daarin zat alles wat nodig was om thuis brieven en kaarten te schrijven: pen, schrijfblok, 10 x info over mensen voor wie er werd geschreven, 10 voorbeeldbrieven, 10 blanco groetenkaarten.

20211211 125114 Aangepast

brugwachtertjeOok 't Brugwachtertje deed dit jaar mee met Write for Rights. Door de centrale ligging is het voormalige brugwachtershuisje bij de Alphense brug een ideale plek om het winkelend publiek op onze schrijfactie te attenderen.

Op 10 december, de eigenlijke Internationale Dag van de Mensenrechten, en op 11 december wapperde aan 't Brugwachterje de Amnesty-vlag.
Wie binnenliep voor een praatje, kreeg informatie over onze schrijfactie in de STA-ART galerie. Boekhandel HaasbeekMaar 't Brugwachterje had zelf ook Write for Rights-schrijfpakketten klaarliggen: bezoekers konden een pakket mee naar huis nemen of zelfs ter plekke brieven en kaarten schrijven en een petitie tekenen.

Verder verleende Boekhandel Haasbeek in Alphen aan den Rijn medewerking aan onze Write for Rights-actie.De boekhandel plaatste in de winkel een rek met schrijfpakketten die het winkelende publiek kon meenemen naar huis om thuis zelf brieven te schrijven.

20211211 125053 Aangepast

W4W locaties 2021 Haasbeek binnen

Voor Write for Rights selecteert Amnesty International jaarlijks tien mensen in verschillende landen om voor te schrijven. Mensen die gevangen zitten, die vervolgd worden of wie op een andere manier onrecht wordt aangedaan. In 2021 schreven we voor deze tien mensen:

Bernardo Caal Xol Guatemala Bernardo Caal Xol (Guatemala)
Bernardo Caal Xol deed alles wat hij kon om het land en de natuurlijke hulpbronnen van zijn volk te beschermen tegen plundering en het verlies van biodiversiteit. Bernardo en zijn volk protesteerden toen de rivier waarvan ze afhankelijk zijn om te overleven, bedreigd werd door de bouw van twee waterkrachtcentrales. Bernardo werd publiekelijk zwartgemaakt. In 2018 veroordeelde een rechter hem tot meer dan 7 jaar gevangenisstraf. We schrijven voor Bernardo’s vrijlating.

Zhang Zhan China

Zhang Zhan (China)
Toen Wuhan als eerste stad ter wereld in lockdown ging, was Zhang Zhan een van de weinige burgerjournalisten die verslag deed van de beginnende coronacrisis. Ze wilde de waarheid naar buiten brengen. Daarom trok ze in februari 2020 naar de belegerde stad. Op social media deed ze verslag van overheidsvertegenwoordigers die onafhankelijke verslaggevers oppakten en familieleden van coronapatiënten lastigvielen. Ze werd opgepakt en tot 4 jaar cel veroordeeld. Zo wilden de autoriteiten haar het zwijgen opleggen. We schrijven voor Zhang Zhans vrijlating.

Mohamed Baker Egypte

Mohamed Baker (Egypte)
Mensenrechtenadvocaat Mohamed Baker moet zijn vrouw, katten en alle anderen van wie hij houdt missen. Hij is valselijk beschuldigd van terrorisme en zit in de gevangenis omdat hij opkwam voor de meest gemarginaliseerde mensen van Egypte. In de gevangenis wordt hij wreed behandeld. Hij zit vast in een krappe, stinkende cel. Een bed of matras heeft hij niet. Ook mag hij niet buiten sporten en hij mag zelfs geen familiefoto’s hebben. We schrijven voor Mohameds vrijlating.

Wendy Galarza Mexico

Wendy Galarza (Mexico)
Wendy Galarza werkt in de jeugdzorg en is feministisch activist. In november 2020 demonstreerde zij voor gerechtigheid in de zaak van de moord op een vrouw die Alexis heette. Tijdens de demonstratie begon de politie te schieten. Wendy werd geraakt door politiekogels. Ze diende een aanklacht in tegen de politie. Maar degenen die ervan verdacht worden verantwoordelijk te zijn voor de schoten, zijn nog niet vervolgd. We schrijven voor gerechtigheid.

Sphere Oekrane

Sphere (Oekraïne)
Anna Sharyhina en Vira Chernygina richtten in 2006 een ngo op die opkomt voor lhbti- en vrouwenrechten: Sphere. Sphere biedt een veilige plek aan vrouwen en lhbti’ers in Charkov, de op een na grootste stad van Oekraïne. Maar de afgelopen jaren is Sphere tientallen keren aangevallen door anti-lhbti-groepen. Anna en Vira doen hier telkens aangifte van, maar de politie heeft nog nooit iemand ter verantwoording geroepen. Lhbti’ers voelen zich daardoor onveilig. We schrijven voor gerechtigheid.

Janna Jihad Bezette Palestijnse Gebieden

Janna Jihad (Bezette Palestijnse Gebieden)
Janna Jihad wil een gewone jeugd. Maar de Palestijnse tiener woont op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever, waar ze systematisch wordt gediscrimineerd. Al op haar zevende begon ze het geweld van het Israëlische leger in haar dorp vast te leggen. Haar journalistiek levert haar ongewenste aandacht op. Ze wordt lastiggevallen en met de dood bedreigd. We vragen de Israëlische autoriteiten Janna en de andere Palestijnse kinderen te beschermen tegen discriminatie en geweld.

Imoleayo Michael Nigeria

Imoleayo Michael (Nigeria)
In oktober 2020 werd er in de Nigeriaanse hoofdstad Abuja gedemonstreerd tegen het geweld, de afpersingen en de moorden die de politie-eenheid Special Anti-Robbery Squad (SARS) op haar geweten heeft. De jonge computerprogrammeur Imoleayo Michael promootte de protesten op sociale media. Twee weken later werd hij door gewapende mannen opgepakt en 41 dagen lang opgesloten in een ondergrondse cel. Hij wordt beschuldigd van verzonnen aanklachten en kan voor jaren in de gevangenis verdwijnen. We schrijven voor Imoleayo’s vrijheid.

Rung Thailand

Rung (Thailand)
De ooit verlegen, stille tiener Rung is inmiddels voorvrouw van de Thaise democratiebeweging. Ze maakt zich sterk voor gelijkheid, de vrijheid van meningsuiting en hervorming van de Thaise monarchie. De autoriteiten vinden haar een onruststoker. In maart 2021 werd Rung 60 dagen lang opgesloten. Ze ging 38 dagen in hongerstaking en werd vrijgelaten. Er lopen tientallen aanklachten tegen haar, waarvoor ze een levenslange gevangenisstraf kan krijgen. We schrijven voor Rungs vrijheid.

Mikita Zalatarou Belarus

Mikita Zalatarou (Belarus)
Mikita Zalatarou stond op een vriend te wachten toen hij verzeild raakte in een demonstratie waar hij niks mee te maken had. De volgende dag werd de 16-jarige jongen gearresteerd. De politie beschuldigde hem van het gooien van een molotovcocktail naar de oproerpolitie. In gevangenschap werd hij geslagen en kreeg hij elektrische schokken toegediend, terwijl hij epilepsie heeft. Ondanks gebrek aan bewijs werd Mikita veroordeeld tot 5 jaar gevangenschap. We schrijven voor Mikita’s vrijlating.

Ciham Ali Eritrea

Ciham Ali (Eritrea)
Ciham Ali werd geboren in Los Angeles, maar groeide op in Eritrea. Toen ze 15 was probeerde ze het land te ontvluchten. Maar ze werd gearresteerd en negen jaar later weet nog steeds niemand waar zij is. Het lijkt erop dat haar arrestatie te maken heeft met haar vader, die ervan verdacht wordt dat hij een couppoging steunde. Ciham is Amerikaans staatburger, maar de Amerikaanse regering sprak zich nooit uit over haar lot. We schrijven voor Amerikaanse hulp voor Ciham.

Rond de Internationale Dag van de Mensenrechten organiseerde de Amnesty-werkgroep Alphen naast de Write for Rights-actie nog diverse andere activiteiten. Zoals de Groetenactie en de Restaurantactie.

Write for Rights 2020
Vanwege corona kon de werkgroep van Amnesty International in Alphen aan den Rijn in 2020 niet de gebruikelijke Write for Rights schrijfdag organiseren in de Alphense bibliotheek. Als alternatief boden wij mensen de gelegenheid om digitaal mee te doen of een thuispakket te ontvangen met voorbeeldbrieven.

Burgemeester Spies van Alphen aan den Rijn is een betrokken briefschrijfster en opent jaarlijks onze schrijfdag in de bibliotheek. Omdat dat dit keer niet mogelijk was, kreeg zij op woensdag 2 december op het gemeentehuis een thuispakket aangeboden uit handen van Veronica Steinbach, de voorzitter van de Amnesty-werkgroep in Alphen aan den Rijn.

Ondanks het feit dat onze actie in de bibliotheek dit jaar niet kon doorgaan, hebben we via onze oproep toch veel briefschrijvers weten te mobiliseren. In totaal zijn 801 brieven en kaarten geschreven in Alphen aan den Rijn, te weten 425 brieven en 376 groetenkaarten. Een geweldig mooi resultaat waar we iedereen die meedeed hartelijk voor willen bedanken. Een positief lichtpuntje in een momenteel wat grimmige wereld!

Lees hieronder de oproep voor Write for Rights 2020.

Write for Rights 2019
Op zaterdag 7 december 2019 had onze werkgroep weer een Write for Rights schrijfactie gepland in de centrale bibliotheek van Alphen aan den Rijn. Net als voorgaande jaren schreef burgemeester Liesbeth Spies van Alphen aan den Rijn de eerste brief.

Hoewel het aantal briefschrijvers wat achterbleef bij dat van 2018, konden we uiteindelijk toch een dikke stapel brieven en kaarten aanbieden bij X2X Worldwide Express, de organisatie die de verzending voor Amnesty International verzorgt. In totaal werden er 149 brieven geschreven en 48 kaarten getekend en voorzien van een persoonlijke wens. De verdeling was als volgt:

• Belarus/Wit Rusland: 16 brieven en 7 kaarten
  • Belgie: 14 brieven
  • Canada: 15 brieven
  • China: 13 brieven
  • Egypte: 12 brieven en 4 kaarten
  • Filipijnen: 18 brieven
  • Griekenland: 20 brieven
  • Mexico: 13 brieven
  • Nigeria: 13 brieven
  • Zwitserland: 15 brieven
  • Amnesty Amsterdam: 37 kaarten direct gericht aan een persoon.

Amnesty zal ervoor zorgen dat deze kaarten bij de desbetreffende personen terechtkomen.

Uiteraard waren we zeer verheugd dat burgemeester Spies ook dit jaar weer om 10 uur ’s ochtends de schrijfactie kwam openen door de eerste brief te schrijven (en nog een heel stel meer).

Bovendien viel haar de eer te beurt om twee winnaars te trekken uit een plastic tas vol tekeningen, gemaakt door leerlingen van de Alphense basisschool Op Maat. Zij hadden meegedaan aan een tekenwedstrijd met als motto ‘Jouw groet geeft moed’, in het kader van een lespakket van Amnesty International over Kinderrechten.

Valentijn en Oliver waren de gelukkige winnaars van de tekenwedstrijd. Hun hoofdprijs was dat zij in de kerstvakantie met onze werkgroepcoördinator Veronica Steinbach naar een film in het Parkvilla Filmhuis gaan.

Writeforrights 7 12 19 bibliotheek 11 Groot

20191209 195950 2533x1722

Writeforrights 7 12 19 bibliotheek 15 Groot

Maar eigenlijk kregen alle leerlingen die een tekening hadden gemaakt een prijs: de kaarten met hun tekeningen zijn namelijk allemaal verstuurd naar jongeren in het buitenland die zijn opgepakt of worden bedreigd. Een week na de Write for Rights schrijfactie is onze coördinator speciaal nog op bezoek gegaan bij de kinderen en hun meester Hans Steenbergen om hun dat te vertellen en een heerlijke traktatie uit te delen.

Write for Rights was dit jaar in het bijzonder bedoeld om kinderen en jongeren te ondersteunen en kracht te geven, zodat zij blijven durven waar volwassenen tekortschieten. Het ging om de volgende schrijfacties:

1e fotokopieSchrijf voor een schoner milieu voor Jianne (Canada)
Jianne Turtle (13) en leden van de inheemse gemeenschap van Grassy Narrows in Canada hebben te kampen met kwikvergiftiging. Mensen hebben daardoor oogproblemen en aandoeningen aan hun zenuwstelsel. Het kwik zit in een rivier die door het grondgebied van de gemeenschap stroomt. De Canadese regering beloofde in 2017 om het probleem ‘voor eens en altijd op te lossen’, maar de rivier is nog altijd niet schoongemaakt. We roepen de premier van Canada op om ervoor te zorgen dat de huidige en toekomstige generaties van Grassy Narrows in een gezonde omgeving kunnen leven.

2e fotokopieSchrijf voor de vrijheid van Yiliyasijiang (China)
Yiliyasijiang Reheman (26) en zijn vrouw Mairinisha Abuduaini zijn Oeigoeren, een overwegend islamitische etnische minderheid in China. Circa 1 miljoen Oeigoeren zijn opgesloten in een van de geheime heropvoedings-kampen. Daar worden ze gehersenspoeld door de Chinese overheidspropaganda. Yiliyasijiang studeerde in Egypte. Daar werd hij opgepakt en op bevel van de Chinese overheid teruggestuurd naar China. Waarschijnlijk zit hij in een heropvoedingskamp. Hij en zijn vrouw hebben twee kleine kinderen. We roepen de president van China op om Yiliyasijiang onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

3e fotokopieSchrijf voor hulp voor Marinel (Fillipijnen)
Marinel Sumoo Ubaldo was 16 toen ze op hardhandige wijze te maken kreeg met de klimaatverandering. In november 2013 overleefde ze de orkaan Yolanda. Haar dorp werd volledig verwoest, maar de Filipijnse overheid liet de slachtoffers in de steek. Nu, 6 jaar later, ontbreekt het nog steeds aan voedsel, water, onderdak, elektriciteit en sanitaire voorzieningen. Marinel wil dat de wereld in actie komt tegen de klimaatverandering en de natuurrampen die daar mee gepaard gaan. We roepen de Filipijnse president op om te zorgen voor een menswaardig bestaan voor Marinel en de andere slachtoffers van de orkaan.

4e fotokopieSchrijf voor een huis voor Nasu (Nigeria)
Nasu Abdulaziz (25) raakte 2 jaar geleden zijn huis kwijt. Het stond in Lagos, Nigeria’s grootste stad. De autoriteiten hadden besloten dat de hele wijk waar hij woonde tegen de vlakte moest, om plaats te maken voor nieuwbouw. Bulldozers sloopten de huizen en de bewoners werden beschoten. Er vielen 9 doden; 15 mensen zijn nog steeds vermist. 30 duizend mensen raakten dakloos. Ze wonen nu onder omgekeerde kano’s, onder bruggen, bij vrienden en familie. We roepen de Nigeriaanse autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar de massale uitzettingen, en om mensen weer onderdak en een volledige schadevergoeding te geven.

5e fotokopieSchrijf tegen het doodvonnis van Magai (Zuid-Soedan)
Magai Matiop Ngong uit Zuid-Soedan was pas 15 toen hij per ongeluk zijn neef doodschoot. Toch veroordeelde de rechter hem wegens moord tot de galg. Magai had tijdens de rechtszaak geen advocaat die hem bijstond. Niet alleen internationaal recht, maar ook de Zuid-Soedanese grondwet verbieden de doodstraf voor mensen die jonger dan 18 jaar waren toen ze een misdrijf begingen. Amnesty is tegen de doodstraf, altijd, overal en voor iedereen. We roepen de autoriteiten van Zuid-Sudan op om Magais doodvonnis te schrappen.

6e fotokopieSchrijf voor gerechtigheid voor José (Mexico)
José Adrián komt uit Mexico. Hij was net 14 jaar oud toen hij in een opstootje tussen jongeren en de politie terechtkwam. De jongeren hadden de politieauto beschadigd. Maar alleen José werd opgepakt, hoewel hij er niets mee te maken had en vanwege zijn gehoorproblemen niet goed met de politie kon communiceren. De politie sloeg hem en liet zijn ouders, die arm zijn, een boete betalen en opdraaien voor de schade aan de politieauto. We roepen de Mexicaanse autoriteiten op om de betrokken politieagenten te berechten en om José een volledige schadevergoeding te geven.

7e fotokopieSchrijf voor de vrijheid van Yasaman (Iran)
De 23-jarige Iraanse actrice Yasaman deed op Internationale Vrouwendag 2019 iets heel moedigs. Ze deelde witte bloemen uit aan vrouwelijke treinpassagiers en droeg daarbij geen hoofddoek. Yasaman vecht voor een wereld waarin vrouwen zelf kunnen kiezen welke kleren ze dragen. In Iran kan dat niet. Yasaman kreeg 16 jaar cel, waarvan ze er minstens 10 moet uitzitten. Haar moeder, die ook meedeed aan de actie in de trein, kreeg dezelfde straf. We roepen de Iraanse autoriteiten op om Yasaman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

8e fotokopieSchrijf voor gerechtigheid voor Sarah en Seán (Griekenland)
Sarah Mardini (24) en Seán Binder (25) kunnen 25 jaar gevangenisstraf krijgen omdat ze op het Griekse eiland Lesbos vluchtelingen uit zee probeerden te redden. De Griekse overheid beschuldigt hen onder meer van mensensmokkel. Sarah weet als geen ander hoe gevaarlijk de reis over zee van Turkije naar Lesbos is. Ze vluchtte zelf uit Syrië. Tijdens de overtocht dreigde het bootje met vluchtelingen te zinken. Sarah en haar zus sprongen overboord en duwden de boot met hun lotgenoten al zwemmend naar Lesbos. We roepen de Griekse autoriteiten op om alle aanklachten tegen Sarah en Seán onmiddellijk te laten vallen.

9e fotokopieSchrijf voor de vrijheid van Ibrahim (Egypte)
Op 11 juni 2019 liep Ibrahim Ezz El-Din (28) door de straat waar hij woonde, toen hij plotseling werd opgepakt door veiligheidstroepen in burgerkleding. Sindsdien is er niets meer van hem vernomen. Zijn advocaten en zijn familie gingen naar de politie, maar die ontkende dat Ibrahim bij hen gevangenzit. Ibrahims arrestatie en gedwongen verdwijning hebben waarschijnlijk te maken met zijn werk als mensenrechtenverdediger. Ibrahim werkt bij de Egyptische Commissie voor Rechten en Vrijheden (ECRF). Hij is gespecialiseerd in woonrecht. Hij onderzoekt  of mensen in Egypte toegang hebben tot veilige en betaalbare woningen, en legt dossiers aan over gedwongen huisuitzettingen en het Egyptische beleid voor stadsplanning.

10e foto

Schrijf voor de vrijheid van Emil (Wit-Rusland)
Emil Ostrovko (18) uit Wit-Rusland is veroordeeld tot 8 jaar gevangenisstraf voor een ‘drugsmisdrijf’ dat hij nooit begaan heeft. Emil wil graag studeren, maar mag in de gevangenis zijn middelbare school niet afronden. Hij had een bijbaantje als koerier voor een online bedrijfje in rookwaar. Volgens zijn werkgever zat er alleen legale rookwaar in de pakketjes die Emil rondbracht. Er zaten wel degelijk drugs in, maar Emil wist daar niks van. Naar zijn werkgever werd geen onderzoek ingesteld. We roepen de Wit-Russische autoriteiten op om Emil onmiddellijk vrij te laten en zijn strafblad te wissen.

Naast alle geschreven brieven en kaarten ontvingen we ook nog diverse giften (in totaal 32 euro) van gulle briefschrijvers. Hiermee kan onze werkgroep een gedeelte van de portokosten betalen.

Iedereen die op 7 december is gekomen om brieven en kaarten te schrijven: heel hartelijk bedankt! Mede dankzij jullie inspanningen kunnen we ervoor zorgen dat de kinderen en jongeren meer kans maken op een rechtvaardige behandeling. Ook willen we de bibliotheek weer bedanken voor het gebruik van de ruimte en de koffie en thee. We hebben inmiddels een mooi boeket bloemen laten bezorgen…

Write for Rights 2018 drukbezocht
Op zaterdag 8 december 2018 organiseerde onze werkgroep de jaarlijkse schrijfactie Write for Rights in de bibliotheek in het centrum van Alphen aan den Rijn. Het werd een drukbezochte dag. Vooral in de ochtend waren alle plekjes aan de schrijftafel voortdurend bezet. Over de hele dag gemeten werden er meer brieven en kaarten geschreven dan tijdens de schrijfactie in 2017. Een succes, dus!

Zeer vereerd waren we met het bezoek van burgemeester Liesbeth Spies van Alphen aan den Rijn. Zij voltrok om 10 uur ’s ochtends de officiële opening van de schrijfactie door het schrijven van de eerste brief. Al snel daarna druppelden er steeds meer briefschrijvers binnen om een of meer brieven of kaarten te schrijven.

Burgemeester Liesbeth Spies (links) schrijft de eerste brief Foto: Walter Planije

Ook in 2018 had Amnesty International weer een aantal mensen uitgekozen voor wie speciale aandacht werd gevraagd. Dit jaar waren dat tien vrouwelijke mensenrechtenactivisten uit verschillende landen over de hele wereld. Vrouwen die demonstreren voor gelijke kansen, kritiek uiten op hun regering, zich niet laten wegsturen van hun land. Als vrouwen op die manier hun nek durven uit te steken, krijgen zij nog vaker dan mannen te maken met (seksuele) intimidatie, lastercampagnes en verkrachting. Daarom stonden zij centraal tijdens Write for Rights 2018. Vaak helpt die extra aandacht om hen vrij te krijgen of te zorgen dat zij beter behandeld worden.

Het publiek kon tot ongeveer 4 uur ’s middags in de bibliotheek terecht. Toen we aan het einde van de dag de balans opmaakten, bleek dat de bezoekers samen maar liefst 173 brieven en 66 kaarten hadden geschreven, 239 in totaal. Dat zijn er 62 meer dan vorig jaar: toen bleef de teller op 177 brieven en kaarten staan. Diverse briefschrijvers doneerden ook nog geld om een deel van de kosten voor de verzending van de brieven en kaarten te kunnen dekken. Die kosten komen namelijk voor rekening van onze werkgroep, terwijl het hoofdkantoor van Amnesty in Amsterdam zorgt voor de verzending van alle brieven en kaarten.

We willen iedereen die op 8 december heeft meegedaan aan de schrijfactie heel hartelijk bedanken! Dankzij jullie inspanningen en die van alle andere briefschrijvers over de hele wereld worden autoriteiten onder druk gezet om te zorgen voor gerechtigheid. En natuurlijk gaat onze dank ook uit naar de bibliotheek, die geheel belangeloos ruimte bood aan onze schrijfactie en ook nog zorgde voor koffie en thee.